سوال شماره 170 : نحوه و نوع مصرف میوه و سبزیجات
نگار اسکندری
با سلام خدمت خانم دکتر ... لطفا اگر امکان دارد مرا درباره نحوه و نوع استفاده ی میوه ها و سبزیجات و ویتامین های لازم در رژیم گیاهخواری راهنمایی کنید ... باتشکر
نگار عزیز
درباره این مطلب قبلا نیز نوشته ام . لطفا به بخش پاسخها مراجعه کنید . همچنین مطلب مفصل تری در سایتم وجود دارد که میتوانید از آن هم استفاده کنید .
بطور خلاصه :
بهترین روش استفاده از میوه ها و سبزیها به شکل خام آنهاست .
میوه های مختلف بهترین غذا برای انسان میباشند .
صبحها فقط میوه بخورید ، یک یا دو روز در هفته و یا دو سه روز در ماه را فقط میوه بخورید.
میوه های مصرفی باید تا حد امکان ارگانیک (به دور از مواد دفع آفات شیمیایی) و به شکل خام مصرف شوند . میوه ها باید کاملا رسیده باشند تا مواد درون آنها به حد کمال رسیده باشد .
هر میزان و هر نوع میوه ای که میل دارید میتوانید مصرف کنید ولی سعی کنید میوه های اسیدی مانند مرکبات ، آناناس و توت فرنگی را صبحها مصرف کنید .
میوه های شیرین و اسیدی را با هم مخلوط نکنید .
هندوانه و خربزه باید تنها خورده شوند و نه با هیچ میوه ی دیگر .
پس از میوه ها بیشترین میزان غذای شما را باید سبزیها تشکیل دهند . از انواع سبزیها بصورت خام و به شکل سالاد استفاده کنید .
مصرف آووکادو و یا مغزها و دانه های خام همراه سالاد و به جای سس های از پیش آماده شده توصیه می گردد . همچنین نیازی به مصرف روغن زیتون هم ندارید .
از سبزیها نیز آزادید که هر مقدار میخواهید استفاده کنید .
در طول روز مقدار کمی نیز از مغزها و دانه ها آنهم بصورت خام و خیس خورده در آب (به مدت ده تا دوازده ساعت ) میتوانید استفاده کنید .
مصرف خرما و میوه های خشک دیگر (که بدون استفاده از مواد شیمیایی خشک شده باشند ) به میزان اندک در طول روز نیز ایرادی ندارد . ولی میوه های تازه بدون شک از نظر غذایی بر میوه های خشک ارجحیت دارند .
میوه ها، سبزیها ، مغزها و دانه ها بصورت خام غذای کاملی برای انسان بوده همه مواد مورد نیاز برای بدن را فراهم می نمایند.
مصرف جوانه غلات حبوبات نیز توصیه می گردد .
اگر تمایل به مصرف غذای پخته دارید ، سعی کنید میزان آن بیش از 20درصد از غذای شما در روز نباشد . سبزیهای بخار پز ، حبوبات و برخی از غلات مانند برنج قهوه ای را میتوانید مصرف نمایید .
مصرف نان را به حداقل برسانید .
در این رژیم غذایی و با در معرض آفتاب قرار دادن پوست خود هر روزه، همه ویتامینهای بدن شما تامین گردیده ، نیازی به نگرانی و یا مصرف مکمل نیست .
توصیه می شود که هر دوسال یکبار ویتامین ب12 خون خود را اندازه گرفته و در صورت نیاز از مکمل ب12 مصرف نمائید .
پیروز باشید
دکتر زرین آذر